Strona używa ciasteczek
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.
x

Kasa fiskalna czy system POS - na co się zdecydować?

W porównaniu do systemu POS kasa fiskalna jest prostym i niedrogim rozwiązaniem. Dlaczego zatem właściciele sklepów coraz częściej decydują się na zakup oprogramowania z drukarką fiskalną i innymi urządzeniami dla sprzedaży detalicznej?

Jakie są korzyści ze wdrożenia POS w przedsiębiorstwie oraz w czym nowoczesne systemy lepsze są od kas fiskalnych? Dowiedz się, jakie rozwiązanie będzie lepsze dla Twojej firmy.

 

Dowiedz się więcej

 

Na system POS skład się oprogramowanie połączone z terminalem, obsługiwanym najczęściej przez panel dotykowy. W skład zintegrowanego systemu wchodzi również drukarka fiskalna oraz inne elementy elektroniki sklepowej jak waga elektroniczna, czytnik kodów kreskowych, drukarka etykiet, czy sprawdzarka cen. Zarówno w sklepach, jak i punktach usługowych coraz rzadziej spotykamy tradycyjną kasę fiskalną. Nowoczesne systemy POS zapewniają szereg dodatkowych zaawansowanych możliwości. Innowacyjne rozwiązania wpływają na poprawę jakości obsługi klienta i usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, na wzrost obrotów.

 

Systemy POS i usprawnienie sprzedaży

 

Za systemem POS przemawia wiele argumentów, wśród których na pierwszym miejscu wymienić należy przyspieszenie oraz ułatwienie procesu sprzedaży. Kasa fiskalna to urządzenie dedykowane do pracy samodzielnej, stanowiące prosty, zamknięty system sprzedaży. Program POS pozwala zaś między innymi na jednoczesną obsługę kilku klientów – na jednym lub na kilku stanowiskach. Nie ma konieczności zakańczania jednego rachunku, by otworzyć drugi. To szczególnie korzystne, gdy klienci sklepu długo podejmują decyzję i np. często zmieniają zawartość koszyka.

 

Dodatkowo system POS usprawnia proces rabatowania, realizacji bonów czy obsługi kart lojalnościowych. Z jego pomocą można automatycznie naliczać bonifikaty czy zmieniać cenę na promocyjną, na przykład po odbiciu karty czy zeskanowaniu kodu kreskowego.

 

Możliwa jest też szybsza aktualizacja cen produktów w całym sklepie lub sieci sklepów. Systemy POS zawierają również moduły inwentaryzacji. Wszystkie to rozwiązania wpływają na optymalizację czasu pracowników.

 

Ewidencja bazy kontrahentów i personalizacja oferty

 

Program POS zbiera i zapisuje szczegółowe informacje na temat klientów, ich zakupów, dokonywanych zwrotów, reklamacji, przyznanych rabatów, naliczonych punktów lojalnościowych itp. Dzięki temu możliwe jest tworzenie spersonalizowanych ofert i skuteczne zachęcanie do zakupu oraz budowanie lojalności stałych klientów.

 

Dane gromadzone przez system POS są bardzo przydatne przy kampaniach mailingowych. Pozwalają też analizę zbiorowych zachowań klientów i dostrzeżenie cennych prawidłowości. Możemy określić, jakie produkty są najchętniej wybierane, które promocje cieszą się największym powodzeniem oraz np. w jakich godzinach najwięcej osób dokonuje zakupów. Znamy też ich płeć, dzięki czemu możemy dostosować kampanie reklamowe, uwzględniając np., w jakie dni tygodnia sklep odwiedza najwięcej mężczyzn, a kiedy najwięcej zakupów dokonują kobiety. Pozwala to celnie prognozować ruch, tak by dostosować grafik pracowników i zoptymalizować ilość załogi w sklepie w danych dniach czy godzinach.

 

 

Współpraca z programem magazynowym i innymi modułami

 

W przeciwieństwie do kasy fiskalnej, system POS jest zintegrowanym rozwiązaniem, które pozwala między innymi połączyć bezpośrednio panel sprzedaży z magazynem. W każdej chwili można sprawdzić stan zatowarowania w sklepie. Zakupione produkty są automatycznie odejmowane przez system ze stanu magazynowego. Dzięki temu od razu można wychwycić ewentualne braki oraz zoptymalizować dostawy w taki sposób, by zmaksymalizować zyski i uniknąć strat.

 

POS współpracuje też z innymi modułami, w tym pozwala na robienie korekt czy przeprowadzanie operacji związanych z usuwaniem pozycji zamówienia. Dzięki temu korzystanie z panelu jest łatwiejsze niż korzystanie z kasy fiskalnej i jest obarczone mniejszym ryzykiem pomyłek, powstania błędów czy nieprawidłowości.

 

 

Raporty i analizy

 

Systemy POS generują o wiele bardziej zaawansowane raporty i zestawienia niż kasy fiskalne. Możemy wygenerować między innymi raport obejmujący sprzedaż dla dowolnego okresu i porównać go z innymi. Mamy możliwość przeanalizowania dotychczasowej działalności i wprowadzania zmian w zarządzaniu sprzedażą. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne określanie rentowności prowadzonego biznesu i zwiększanie obrotów ze sprzedaży dzięki wyciągniętym z analiz wnioskom. Systemy POS umożliwiają też łatwiejsze rozliczanie utargów w rozbiciu na poszczególnych sprzedawców niż kasy fiskalne.

 

 

Kiedy warto zdecydować się na kasę fiskalną?

 

Kasa fiskalna pozwala na prowadzenie sprzedaży bez zastosowania dodatkowego sprzętu. Do wydruku paragonów i podstawowych zestawień nie jest potrzebny komputer. Zatem jest to prostsze do tańsze, bardziej mobilne i prostsze do wdrożenia rozwiązanie. Mała kasa fiskalna z akumulatorem sprawdza się dobrze w handlu obwoźnym, na wszelkiego rodzaju giełdach, targowiskach czy festynach. Jest przydatna również w kioskach i niewielkich punktach sprzedaży, np. osiedlowych, a także w pozostałych działalnościach usługowych jak np. zakład fryzjerski, gabinet lekarski itp. Może mieć zastosowanie w miejscach o niewielkim natężeniu ruchu, gdzie nie ma potrzeby częstego wystawiania faktur sprzedażowych.

 

Kasa fiskalna może być również doraźnym rozwiązaniem dla sklepów, które dopiero rozwijają swoją działalność. Pamiętajmy jednak, że dynamiczny rozwój możliwy jest głównie dzięki inwestycjom. Koszty związane z zakupem programu POS i urządzeń elektroniki sklepowej z czasem zwracają się, dzięki optymalizacji kosztów prowadzenia działalności i zwiększeniu dochodów firmy.